Társadalmi Ökológiai és Klíma Kutatási Centrum - Eredmények

Élelmiszerfogyasztás és kulturális tőke: egy formálódó habitus nyomában

Az élelmiszerfogyasztásban megjelenő etikus fogyasztás és a hivalkodó fogyasztás, valamint a kulturális fogyasztás összefüggéseit vizsgálják Kristóf Luca és Megyesi Boldizsár egy közelmúltban megjelent írásukban.
A Nyugat-Európában leírt folyamatokhoz hasonló mintázatok megfigyelhetők Magyarországon is. Két élelmiszerfogyasztással kapcsolatos attitűd különíthető el: az egyiket az etikus, zöld és hivalkodó fogyasztásra való fogékonyság jellemzi; ezt hipszter élelmiszerfogyasztási attitűdnek nevezik a szerzők, a másik, az előzőnél hagyományosabb élelmiszerfogyasztási attitűd azokra jellemző, akik inkább az élelmiszer funkcionális tulajdonságait (egészséges, nem tartalmaz mesterséges anyagokat) helyezik előtérbe, számukra fontosabb a megszokott (nem egzotikus, magyar termék), de a környezetbarát jelleg nekik is fontos. Mindkettő összefüggést mutat a kultúrafogyasztási szokásokkal.

Élelmiszerfogyasztási attitűdöket magyarázó változók

Forrás: saját szerkesztés

Az élelmiszerfogyasztás hipszter dimenziójának a kulturális fogyasztással való összefüggése mutatja, hogy ez a típusú fogyasztás egyértelműen életmód-elem. A kulturális tőke különböző dimenziói azt is jelzik, hogy mindenevő jellegű kultúrafogyasztásról beszélhetünk a hipszter fogyasztói habitussal rendelkezők körében. A kvantitatív elemzésünk által felvillantott fogyasztói habitust a továbbiakban kvalitatív vizsgálatok segítségével lehetne árnyaltabban és pontosabban feltérképezni.  
A tanulmány teljes terjedelemében ITT érhető el.