Márkajobboldal

2023. június 24.
Bene Márton a Népszavának nyilatkozott (Nyomtatott sajtó)
Neked a Fidesz mondja meg, hogy ki vagy (online)

Neked a Fidesz mondja meg, hogy mi lesz… – adja meg magát a Neurotic (nomen est omen) dala (Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy...), amely így már a magyar politika színpadának tragikomédiáját mutatja be. Még pontosabban: neked a Fidesz mondja meg, hogy ki vagy. A hazai kormánypártok lassan másfél évtizede vették át az ellenzéki pártok márkázását. Pénzük, ötletük, gátlástalanságuk töméntelen. Bohóc, rezsiemelő, kerítésbontó, gendererőltető s újabban háborúpárti is volt már a baloldal, és amíg elég sokan hiszik el ezeket, addig a Fidesz menthetetlenül piacvezető marad, portékájának pállottságától és a vásárlók idegenkedésétől függetlenül. Mert „nincs alternatíva”. Illetve ami van, az két óvodás átműtése között hidegvágóval nyitna utat a terroristahordák előtt, hogy napnyugtával háborúval dicsérhesse a napot, és a fiainkból sorozott regrutákat bevagonírozhassa a kelet-ukrajnai frontra. Az efféle politikai Pinokkiók a mosóporok piacán seperc alatt válnának földfutóvá, és az efféle valóságfüggetlen szervezetek (lásd még: nemzet) alanyi jogon süllyednek el. Hátha segít váratlanul ez a konzumanalógia.

...

Bene Márton szerint közösségimédia-buborékok kevésbé léteznek. Csak a politikailag aktívak és pártosak vannak jobban elzárva a tartalmi sokféleség elől, de őket az ellenoldali információk sem billentenék ki a lényegükből. Azok a választók, akik hátrébb lépnek a politikától, és csak néha jön szembe velük a platformokon, jóval heterogénebb médiaklímát látnak annál, mint amihez a régi médiafogyasztási szokások és személyes társalgások idején hozzászoktak. A közösségi média lényeges tulajdonsága, hogy hatékonyan tudja átívelni az ideológiai távolságokat, és könnyen eljuttathatók általa támadó üzenetek az ellenfél híveihez.