A véleményeken túl. Podcast sorozat

Társadalmi, politikai jelenségekről a tudomány nyelvén, közérthetően. 
A Társadalomtudományi Kutatóközpont podcast sorozata

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Befolyásolja-e egy kísérleti beavatkozás a továbbtanulási döntéseket?
Csökkenti-e az előítéleteket egy roma padtárs?
Jobban vizsgáznak a diákok, ha bátorítjuk őket?
Hogyan tehetik hatékonyabbá az oktatást a terepkísérletek?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Keller Tamással.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Miért fontos a kormányzás fogalma az állam működésének megértéséhez?
Hogyan értelmezhető a döntés a közpolitikai dimenzióban?
Milyen stílusjegyekkel rendelkezik a magyarországi kormányzás 2002 után?
Vannak-e kormányzatokon átívelő stílusjegyei a hazai kormányzásnak?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Boda Zsolttal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mit tudunk a Magyarországon élő kínaiakról?
Mi jellemzi a kínai-magyar vegyesházasságokat?
Hogyan nevelik a gyermekeiket a kínai transznacionális vállalkozók?
Mit jelent a kiszervezett gondoskodás?
Mi a banán-identitás?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Kovács Nórával.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Hogyan csökkenthető a környezetterhelés jogi eszközökkel?
Hogyan válik egy folyó vagy állat jogi alannyá?
Hogyan lesz a környezetvédelem emberjogi kérdés?
Milyen változásokat hozhat a járványhelyzet a környezetjogban?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Kecskés Gáborral.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Hogyan lesznek magyar nőkből utcai prostituáltak Berlinben?
Miért tekinti sok prostituált a futtatójával való kapcsolatát párkapcsolatnak?
Hogyan működik a szexkamera-iparág, amelyben az egyik legnagyobb globális platform magyar tulajdonban van?
Hogyan és miért lesznek a szexkamerás modellekből "life-coachok" és "influencerek"?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Katona Noémivel.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mi fán terem a patchwork-antropológia?
Miért racionális stratégia uzsorahitelt felvenni?
Hogyan élik meg a járványt a mélyszegénységben élők?
Miért nem örül a helyi elit a civilek segítségének?
Hogyan lesz tudományos kutatásokból sikeres színházi előadás?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Durst Judittal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mi a feladata a társadalomtudósnak járvány idején?
Hogyan alakítja át a járványhelyzet a korábbi tudományos eredményeket, hipotéziseket?
Hogyan születik a tanulmánykötet karantén alatt és után?
Mennyire figyel-e a társadalomtudósra a társadalom a járványhelyzetben?

Erről és hasonló témákról beszélgettünk Szabó Andreával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mitől függ, hogy kit tartunk jó vezetőnek?
Milyen elvárások mentén értékelhetjük a politikai vezetést a demokráciákban?
Milyen ideáltípusait különböztethetjük meg a demokratikus vezetésnek?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Metz Rudolffal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mi a jelentősége a szociális párbeszédnek Európában és Magyarországon?
Egészséges-e a hazai érdekegyeztetés?
Hogyan befolyásolta a munkáltatók és a munkavállalók pozícióját a gazdaság tavaszi megtorpanása?
Milyen korlátozó intézkedésekkel kellett szembenézniük a hazai szociális partnereknek a járványveszély miatt?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Hungler Sárával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Mit tudhatunk meg a mai magyar politikáról egy német szociológus százéves elméletéből?
Milyen egy karizmatikus vezér kapcsolata a követőivel?
Miért áll egy ideje minden válság mögött Soros?
Miért olyan sikeres az Orbán-rezsim, és vajon mi jöhet utána?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Körösényi Andrással.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Mitől függ, hogy mennyire polarizált egy társadalom?
Hogyan hat a pártos elfogultság a gazdaságra?
Miért kelt felfokozott érzelmeket bennünk az amerikai elnökválasztás?
Boldogabbak-e a politikailag elkötelezett választók?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Patkós Veronikával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Varju Mártonnal az új monográfiája megjelenése alkalmából Fekete Balázs beszélget.

Miért érdemes monográfiát írni a mai tudományos közegben, mely a folyóiratpublikációkat helyezi előtérbe?
Hogyan zajlott a kiadás folyamata?
Lehet-e szinonima a tagállami érdek és a nemzeti érdek fogalma?
Hogyan jelennek meg a tagállami érdekek az uniós jogban?

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Ki segít és ki nem segít másoknak?
Ki támogatja, és ki utasítja el a szolidaritást? 
Hogyan szervezik meg munkájukat a segítők?
Kiket gondolnak segítségre érdemesnek az emberek?
Változott-e a közbizalom a járvány hatására?
Megnyílnak-e új támogatási formák, miután egyre többen ismerik meg a rászorultság állapotát, vagy épp ellenkezőleg, bezárulnak?

Ezekről és hasonló témákról beszélgettünk Feischmidt Margittal és Sik Domonkossal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Milyen értelemben lehet folytonosságról és megszakítottságról beszélni a jelenkori magyar történelemben? Tovább élnek-e a rendszerváltás előtti évtizedek társadalmi magatartásformái?
Mi jellemzi az egyéni életstratégiákat  napjainkban?
Jobban megérhető-e a történelem a megélt tapasztalatok, az élet- és családtörténetek elemzésének a segítségével?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Valuch Tiborral.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Miért nevezik a European Social Surveyt a komparatív adatbázisok Rolls-Royce-ának?
Hogyan lehetséges koordinálni egy 30 országra kiterjedő rendszeres kérdőíves felmérést?
Mit tegyen a diák vagy a kutató, ha nincs forrása adatgyűjtésre, de jó minőségi nemzetközi adatokból dolgozna?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Messing Verával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Miért kihívás a politikusok és politikai pártok számára a fiatalok megszólítása?
Részt vesznek a fiatalok a politikában?
Mitől lesz számukra izgalmas, vonzó egy politikai erő?
Mi jellemzi a fiatalok politikai szocializációját?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Oross Dániellel.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Hogyan strukturálódik a magyar társadalom?
Miért fontos az integráció fogalmának beemelése a társadalomról való gondolkodásba?
Milyen folyamatok zajlanak napjainkban a magyar társadalomban?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Kovách Imrével.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Miért tér el az alkotmánybíráskodás kutatásának európai és amerikai megközelítése? Hogyan mérhető az alkotmánybírósági döntések erőssége? Milyen finomabb és direktebb eszközök állnak az alkotmánybíróságok rendelkezésére a törvényhozás befolyásolása érdekében? Megalapozottak-e az első magyar alkotmánybíróság tevékenységével kapcsolatos mítoszok?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Pócza Kálmánnal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Hogyan és milyen elemekből épül fel az európai kisebbségvédelem jogi keretrendszere?
Miért nem tudnak hatékonyan működni az európai kisebbségvédelmi egyezmények?
Hogyan értékelte a Beneš-dekrétumok jogi hatásait az Európai Emberi Jogi Bíróság?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Fiala-Butora Jánossal.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Mivel foglalkozik a jogszociológia tudományterülete?
Honnan ismerjük a törvényeket, és miért tartjuk be őket?
Mit tanulhatunk a járványhelyzetből?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgetett Fekete Balázzsal Boda Zsolt.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Mi a különbség a kemény tudományként felfogott és a kritikai szociológia között?
Hogyan alakul a szociológia szerepe a mai magyarországi közbeszédben?
Miért fontos, hogy egy konferencia sikeres legyen, és mitől sikeres egy konferencia?

Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Gárdos Judittal és Kristóf Lucával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Hogyan alakult át a családok élete a járványhelyzet hatására?
Hogyan hatnak a kijárási korlátozások a családok életére, különösen a gyerekkel való foglalkozásnál?
Megváltozik-e a családokon belüli munkamegosztás a járványhelyzetben?
Hogyan épülhet be a családok emlékeibe a jelenlegi helyzet?
Ezekről és hasonló kérdésekről beszélgettünk Koltai Júliával.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Milyen értelemben tekinthető sikeresnek a járványkezelés Spanyolországban? 
Hogyan hat a spanyol politikai kultúrára a krízishelyzet, a vetélkedés vagy az együttműködés kerül az előtérbe? 
Hogyan és milyen mértékben változtatja meg a spanyol uniós politika preferenciáit az egyre szélesebb rétegeket érintő gazdasági válság?
Miben más a járvány kezelése Magyarországon és Spanyolországban? 
Ezeket és hasonló, a magyar médiában kevéssé vizsgált kérdéseket jártunk körül a Tóth Andrással készült beszélgetésben.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Neumann Eszterrel és Papp Z. Attilával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézet kutatóival beszélget Fekete Balázs Az iskola nem sziget projekt kapcsán.
Miért ér el az egyik iskola jobb eredményeket, mint a másik?
Van-e annak jelentősége a sikeresség szempontjából, hogy mennyire illeszkedik az iskola a helyi társadalomba?
Hogyan birkózhatnak meg az iskolák a digitális átállás nehézségeivel? 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––