Bene Márton: Aktívan felügyelheti a magyar választást a Facebook

2022. január 12.
HVG360, interjú Bene Mártonnal

A közösségi média az egyik legfontosabb kampányfelület lesz a most következő választáson – állítja az Eötvös Loránd Kutatási Hálózatban működő Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének főmunkatársa, Bene Márton, aki a közösségi média politikai felhasználását kutatja.

HVG: A 2018-as parlamenti választásokhoz képest szűkültek vagy tágultak azok a lehetőségek, amelyeket a közösségi médiumok nyújtanak a voksolás kimenetelének befolyásolására?

Bene Márton: A Facebook elég erős támadásoknak volt kitéve az elmúlt években a politikai tartalmak kezelése miatt, ezért az átláthatóság érdekében bizonyos dolgokban maga a cég változtatott. A közösségi médiában a hirdetések sokáig feketedobozként működtek: senki sem tudhatott róla, hogy ki milyen pénzeket költ ezeken a felületeken. 2019 óta azonban létezik a Facebook Ad Library, ahol már pontos választ kapunk erre.

A magyar nyilvánosság azonban nem tűnik túl érzékenynek a hirdetési költségekkel kapcsolatos esetleges visszaélésekre: a legutóbbi időközi országgyűlésiképviselő-választáson a fideszes Koncz Zsófia esetében tárták föl, hogy csak a Facebookon többet költött, mint amennyit a teljes kampányára költhetett volna legálisan, és még ennek sem lett látható következménye. (Az Állami Számvevőszék később azt közölte, Koncz Zsófia szabályosan költött a kampányra, a Facebook-hirdetéseket viszont nem vették figyelembe, mert "a közösségi médiában közzétett hirdetések nem szoríthatóak be a jelenlegi politikai hirdetésekhez kapcsolódó hazai jogszabályok közé. Vagyis ez alapján nem számít kampányköltésnek - a szerk.)

...